مدیریت تعارض در محیط کسب و کار

مدیریت تعارض و اهمیت آن در موفقیت کسب وکار را جدی بگیرید و همراه ما در این مقاله باشید. استراتژی های زیادی برای مدیریت تعارض در محیط کسب و کار وجود دارد که در ادامه تعدادی از آنها را مطالعه خواهیم کردولی نکته ی بسیار مهم در این مقاله آنجایی است که برای موفق شدن و برند شدن و حرفه ای شدن در کسب و کار بایستی این مهارتها را در سطح بالایی بیاموزیم و در این مسیر تلاش و تمرین فراوانی داشته باشیم.
7 گام موثر در حل تعارضات در محیط کسب و کار
1- ارتباطات
ایجاد بستری امن برای ارتباطات موثر و صادقانه بین طرفین فعال در محیط کسب و کار و افرادی که دچار تعارض هستند. اینکار را میتوان از طریق ایجاد فضایی امن و بدور از هر گونه تبعات سنگین ایجاد نمود بگونه ای که افراد بتوانند عقاید و نظرات و خواسته هایشان را به دور از هر گونه ترس از تنبیه و عواقب سنگین بیان کنند و حتی مورد قضاوت قرار نگیرند. دوره های مدیریت کسب و کار در آکادمی هفت یکی از بهترین فرصت ها برای یادگیری مدیریت تعارض در کسب و کارهاست
2- گوش دادن موثر
گوش دادن موثر مهارتی است بسیار سطح بالا که در انسانهای موفق و حرفه ای میتوان مشاهده نمود زیرا این افراد میدانند که راز بزرگ فهمیدن و یاد گرفتن و ارائه پاسخ مناسب و شایسته در گوش دادن موثر نهفته است. انسانهای حرفه ای به خوبی میدانند که هدف اصلی برقراری ارتباط است که نوعی اکتشاف بین کلمات ومفاهیم است و این اکتشاف شدیدا نیازمند درک صحیح و اصولی ان چیزی است که گوینده بدنبال آن است.
افراد حرفه ای و برجسته از گوش دادن موثر بعنوان فرصتی برای عمیق بخشیدن به ارتباط نگاه میکنند
و به همین خاطر بسیار صبورانه رفتار میکنند و تلاش میکنند بدور از قضاوت و هرگونه پیش داوری عجولانه و شتابزده صرفا بدنبال دریافت پیام گوینده باشند و به نیکی میدانند که برای حل تعارض در محیط های فردی و کسب و کاری نیازمند سطح بالایی از مهارت گوش دادن موثر است.
حرفه ای ها بیشتر از آنکه بدنبال پاسخ برای صحبت های گوینده باشند بدنبال ترسیم نقشه ای ذهنی برای درک مفاهیم و یافتن و ساختن معناهای نهفته پشت هر سلسله از کلمات هستند
3- مراقبه و تفکر عمیق
اگر شما فردی هستید که به صورت کامل در زمان حال بسر میبرد و از افکار، احساسات، شور و شعور، تجربیات، دیگران و محیط خود بدون هر گونه قضاوت آگاه هستید و زندگی را لحظه به لحظه به پیش میبرید، آنگاه شما هیچ نیازی به مراقبه و توجه ندارید.
چرا؟ چون اگر فردی هستید که لحظه به لحظه زندگی میکنید و از زمان حال خود کاملا آگاه هستید یعنی اینکه شما قبلا مراقبه و توجه را انجام داده اید، حتی اگر نمی دانستید که اسم این عمل مراقبه است.
ولی آیا بخش اعظمی از انسان ها نیاز به مراقبه و مطالعه در زمینه مراقبه دارند؟ جواب بدون شک بله هست.
چرا؟ چون ما در دنیایی زندگی میکنیم که دائما در حال دریافت محرک های گوناگون هستیم و به همان نسبت توجه و آگاهی ما از زمان حال منحرف میشود.
تمرکز و توجه به حل مشکلات در محیط کار از طریق مراقبه باعث می شود که بتوانیم گام بلندی برای حل تعارض در محیط کسب و کار برداریم
4- همکاری و مشارکت
دیدگاهی که در بسیاری از مواقع منجر به تعارض در محیط کار می شود بکارگیری دیدگاه رقابت محوری در محیط های کسب و کاری است؛ شاید عده ای بر این باور باشند که دیدگاه رقابت محوری و رقابت کردن بایستی باشد و لازمه ی پیشرفت و توسعه جوامع انسانی و کسب و کارها می شود و ما هم بر این عقیده هستیم ولی یادآوری میکنیم که رعایت اصول صحیح و بنیادین رقابت در کسب و کار چه فی ما بین کسب و کارها و چه فی مابین پرسنل یک سازمان مهمتر از خود رقابت هستند.
اینکه ما این اصول را بدانیم و بتوانیم رعایت کنیم و رفتار عادلانه و صحیحی داشته باشیم و بتوانیم فضایی فراهم نمائیم که منجر به رشد و توسعه کلیه افراد سازمان یا فضای کسب و کار شود همیشه مورد تحسین بوده و هست ولی حالت دیگری نیز وجود دارد که از طریق تمرکز بر روی همکاری و مشارکت بتوانیم هم زمینه ساز رشد و توسعه دیگران را فراهم نمائیم و هم ما از فضایی که دیگران برای ما فراهم نموده اند برای رشد و توسعه استفاده نمائیم و اینگونه خواهد بود که نه تنها تعارض ها در محیط کار بهتر و شایسته تر حل خواهند شد بلکه گام موثری در راستای حرکت به سمت نهادینه شدن تفکر حل تعارض در محیط کسب و کار برخواهیم داشت
5- گفتگو و تعامل
6- تمرین حل تعارض
7- سیاست های حل تعارض